گروه فرهنگی ذوالفقار

اعمال روز آخر ماه ذی الحجه

پنجشنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۱، ۰۹:۰۶ ب.ظ

در روایات بسیاری تأکید شده که در پایان هر روز و هر ماه اعمال آن روز یا ماه را جبران کنیم و زیرا پایان ذی الحجه پایان سال قمری است  و خواندن نماز و دعا در این روز سفارش شده است.

 

 

مرحوم« سیّد بن طاووس» نقل کرده است که در روز پایان ذی الحجه، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره« حمد» و ده مرتبه سوره« قل هو الله» و ده مرتبه« آیة الکرسى» را مى خوانى و بعد از نماز مى گویى:

 

«أللهُمَّ ما عَمِلتُ فى هذِهِ السـّـنةِ مِنْ عَمَل نـَهَیتـَـنى عـَـنهُ و لمْ ترْضَهُ، و نـَسیتهُ ولمْ تنسَهُ، وَدَعَوتنى اِلى التوبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلیْکَ، اَللهُمَّ فاِنى أسْتغفِرُکَ مِنهُ فاغفِرْ لى، وَما عَمِلتُ مِنْ عَمَل یُقَرّبـُـنى اِلیکَ فاقبَلهُ مِنى، وَلا تقطعْ رَجائى مِنکَ یاکَریمُ. »

 

« خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى

و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى و مرا به بازگشت بسویت خواندى پس از دلیرى کردنم بر تو خدایا من از آن اعمال آمرزش مى طلبم پس بیامرز آنها را و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول کن و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار.»

 

هنگامی که چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم( و وی راوسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد.